Tradition och framtid under samma tak, Musée Atelier Audemars Piguet

Text: Britta Rossander


Musée Atelier Audemars Piguet har äntligen öppnat för besökare. I slutet av juni låstes dörrarna upp efter flera förseningar på grund av Coronan. Detta museum, av glas, mässing, blekt ask och glansig svart lack, ligger i Le Brassus. Där visas två århundraden av urmakerihistoria med mer än 300 klockor, och bäst av allt är att museet är öppet för allmänheten.

Inför öppnandet har AP förvärvat världens mest betydande privata samling av Audemars Piguet vintageur. Den har byggts upp under 27 år av Marcus Margulies, urhandlare från London med fingertoppskänsla för extrem lyx och kvalitet, och består av ur från 1890-talet fram till 1990-talet. I den ingick det berömda fickuret nr 6142, kallad “Universelle” som var klart 1899. Detta mästerverk, ett av de mest komplicerade klockorna under sin tid. Totalt innehåller det 1168 delar med komplikationer som evighetskalender, minutrepeater med carillon, grande & petite sonneries, sekundär kronograf mm.


AP Universelle

Jasmine Audemars, styrelsens ordförande, sa efter köpet:

– Detta förvärv är det viktigaste i Audemars Piguet Heritage-kollektiones historia tack vare den otroliga kvaliteten på valet av ur som alla representerar historiska landmärken som vi gjort.


Jasmine Audemars

François-Henry Bennahmias, VD för Audemars Piguet, tillägger.

– Vi är glada över att dessa vintagebitar ”hittat hem”, de representerar väldigt viktiga milstolpar för oss.


François-Henry Bennahmias

Marcus Margulies är världsberömd urhandlare och samlare av extremt hög rang. Tidigare hade han butik på Bond Street, London, numera är han med townhouse i Mayfair där kunder med väldigt stora plånböcker får privata visningar och möjlighet att handla det bästa av det bästa. Han är också nöjd över placeringen av sin forna samling. Han menar att det rätta hemmet för samlingen självklart är AP’s eget museum i Le Brassus.



Spiralformad arkitektur

Museiebygget är spektakulärt som så mycket annat som har Francois signatur. Det har form av en spiralformad glasbyggnad som smyger sig upp ur marken placerad alldeles intill de existerande byggnaderna. Placeringen är  bara ett fåtal meter från det tidigare muséet men är ett jättekliv i både storlek och innehåll.



Det historiska huset där Jules Louis Audemars och Edward Auguste Piguet startade verksamheten 1875 var museum under en lång tid och väggarna bågnade av innehåll. Idag är alla föremål placerade på bekvämt ”titthåll” i spatiösa utrymmen.  

– Vi vill att besökarna ska kunna uppleva vårt arv, vår ”savoir-faire”, vårt ursprung och framför allt vill vi hylla alla urmakare och hantverkare, generation efter generation, som ligger bakom det som är Audemars Piguet av idag, säger en superstolt François-Henry Bennahmias

I spiralens centrum, visas klockor med avancerade komplikationer och kronografer, men viktigast av dem alla är Universelle med sina mer än 20 komplikationer. Den mest komplicerade klockan som någonsin producerats av Audemars Piguet.

Besökare kan också prova på dekorationstekniker i centrum i ateljéer är uppbyggda för komplicerade klockor med fler än 648 delar i urverket. Något som för en urmakare tar sex till åtta månader att montera. Den andra ateljèn innehåller Métiers d’Art där bland annat bitar inom Haute Joaillerie och ur med avancerad gravyr tillverkas får sin dekoration.



Att museet fick nytt hem har gjort att den gamla byggnaden från 1868 kunnat renoveras och återfå sitt vackra utseende. Idag återfinns där register, arkiv, Heritage Department, Audemars Piguet Foundation och ateljéer för restaurering av antika ur.  

Nästa år är det planerat för öppning av nya Hôtel des Horlogers, alldeles i närheten av muséet, så som AP fan går det att sova över om besöket blir långvarigt.