Text: Britta Rossander
Avantgardiska ikoner från det förflutna fortsätter att inspirera. En nytolkning av Andy Warhol-klockan med Clou de Paris-mönster på boetten och en gråblå tavla av meteorit är senaste tillskottet i designfloran.
Första varianten av modellen av modellen Black Tie kom 1972, med boett i gult guld, datum och som trappsten på boettringen som dekoration tillverkades under tio år. 2014 var det dags igen för en remake och nu tio år senare lanseras modellen med tavlor i massor av färger att välja på.
Andy Warhol (1928-1987) var en ”vän” till huset, medlem i Piaget Society. Den ursprungliga så kallade Black Tie-klockan, med sin kuddformade boett och en diameter på 45 mm, har blivit eftertraktad av klockentusiaster över hela världen. Andy Warhol köpte sin Piaget Black Tie-klocka 1973 och samlingen växte sedan med sex andra Piaget-klockorna (varav fyra idag är en del av Piagets egen samling).
Nu, genom ett samarbete med Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, har Piaget och The Foundation döpt om klockan till Andy Warhol Clou de Paris Watch. Och Piaget lanserar samtidigt en Made to Order-tjänst, som ger samlare möjlighet att skapa sin egen Andy Warhol-klocka. Kunderna erbjudas en mängd alternativ, med upp till tio olika tavlor av sten som turkos och malakit parallellt med tavlan av meteorit, fem olika färger för band finns att välja mellan och visare i dauphine-stil eller som de ursprungliga batongformade och boett i vitt eller roséguld.
En blå meteoritskiva används som tavla på den variant Piget pushar som mest för, alla unika, och visare i dauphinestil med eleganta slimmade index ger den en reminiscence av 70-talets designfilosofi. I boetten sitter de automatiska inhouseverk 501P1
Boettringens Clou de Paris är ett traditionellt guillochémönster med små, pyramidliknande rutor. Det lär ha tagit Piagets Ateliers de l’Extraordinaire tio månader på att utveckla den så att mönstret passade perfekt på den organiska formade boettringen.
Lite historia
Yves Piaget var en karismatisk man när det begav sig, idag är han 82 år gammal och mest intresserad av att odla rosor – han har fått en ros uppkallade efter sig. Han älskade att resa och blev vän med många av sina kunder som var skådespelare, konstnärer och affärsmän och fick ”alla” i Hollywood att bära klockor från hans märke.
Warhol träffade Yves Piaget 1979 i New York och de blev vänner. Han blev snabbt medlem i ”the Piaget Society” ett gäng glada ”jetsetare” som reste med Yves till glamorösa evenemang i New York och Palm Beach. De sågs också ofta på Studio 54 och Chez Régine. 1983 gjordes ett intervjuporträtt på Yves Piaget i den kultförklarade tidningen Interview som Warhol grundade 1969.
Piaget Society var ett nätverk av personligheter i ständig förändring och drog under 1970 och -80 talet till sig ikoniska figurer på den internationella scenen, som Ursula Andress och Roger Moore. Med sin skarpa intuition och sitt naturliga sätt att skapa relationer förde Yves Piaget människor samman. Andan i Piaget Society, som först spred sig över Europa och sedan till USA, blev hans signatur. Detta var det tidiga 80-talets guldålder som definierades av extravagans och firande. Man reste på sommaren från Capri till Saint-Tropez, från Palm Springs, Monaco eller Portofino och till Gstaad, Aspen eller Courchevel på vintern. Piaget Society var glamoröst, överdådigt, elegant och sprudlande. Ett Piagetparty var ett evenemang man inte gärna tackade nej till.