Text: Andreas Johansson & Anders Ackfeldt
I’m getting’ jacked, I’m breakin’ myself I can’t believe they takin’ Warren’s wealth They took my rings, they took my Rolex I looked at the brothers, said “Damn, what’s next?” Regulate, Warren G (1994)
Hip-hop fyller 50 år i år. Men hip-hopens inverkan sträcker sig utöver det rent musikaliska. Dess mode, språkbruk, attityder och kroppsspråk har spridits över hela världen. Hip-hop har sprängt geografiska, etniska och språkliga barriärer ända sedan DJ Kool Herc höll sitt första hip-hop ”back-to-school birthday party” på 1520 Sedgwick Avenue i Bronx den 11 augusti 1973. Mycket har hänt sedan dess, och idag är hip-hop världens absolut största musikgenre, med ett avtryck långt utanför sina egna alltmer suddiga gränser. Det är en mångmiljardindustri med ett oomtvistligt inflytande på konsumtionen – en typ av inflytande som de flesta marknadsförare skulle dö för. Kulturens påverkan på kläder, mode, sport, bilindustri, snabbmatsbranschen, skönhet, konsumentvaror och klockindustrin kan inte förnekas. I den här artikeln tittar vi närmare på det sistnämnda – hip-hop och klockor. Det är förstå omöjligt att i denna korta text skriva den kompletta historien om klockor i stället gör vi några välvalda nerslag.
Den kanske mest ikoniska klockan i hip-hopkulturen bärs inte runt armvristen utan runt halsen av den färgstarka Flava Flav i gruppen Public Enemy. Flav blev med sin väggklocka runt halsen en symbol för hip-hopens kreativitet under 1980-talet. Han bar klockan första gången på skämt under en konsert i Passaic, New Jersey, 1986 men eftersom klockan hamnade på tidningarnas första sidor försatta han med det udda tilltaget. I dag kan man ibland se honom med en överdimensionerade iWatch runt halsen.
En tidig stilikon inom hip-hop, känd för sina Kangol-hattar, är LL Cool J. I videon till den första singel ”I’m BAD” (1987) och i marknadsföringsmaterialet för sitt andra album ”Bigger and Deffer” från samma år, sågs han ofta bära det numera ovanliga quartz armbandsuret Gruen Gold Nugget. Gruen Watch Company, grundat av tyskamerikanen Dietrich Gruen i slutet av 1800-talet, var känd för sin innovation och design. På 1930-talet introducerade Gruen Curvex-modellen, formad för att följa bärarens handled, vilket gjorde klockorna tunnare och mer exakta. Under andra världskriget fokuserade Gruen på precisionsinstrument för militären. Trots att företaget inte längre finns, lever dess varumärke vidare genom MZ Berger, och dess klockor är eftertraktade samlarobjekt.
Jacob Arabo, även känd som ”Jacob the Jeweler”, etablerade sig som en ikon inom lyxvaror när han startade Jacob & Co 1986. Han har beskrivits skaparen av ”bling-bling”-kulturen, och hans klockor har burits av stjärnor som Jay-Z och Drake, samt av Rihanna vid årets Super Bowl, där hon bar en Brilliant Skeleton Northern Lights Red, limiterad till 101 exemplar.
En av hans mest framträdande skapelser är rapparen Slick Ricks kraftigt modifierade Rolex Day-Date, täckt med diamanter och likt ett tefat i designen, med fem diamant beklädda ringar runt boet, klockan är inte bara är en tidmätare utan en del av hip-hopens historia. Rick kallar den ”Conversational Piece”, och det med god anledning – den är helt omöjlig att ignorera.
Den klocka man kanske mest förknippar med Jacob & Co’s och hip-hop är Five Time Zone-klocka, lanserad 2002. Klockan blev snabbt en stapelvara inom hip-hop eliten och förtjänar egentligen en egen artikel. Buren av storheter som Jay-Z, Kanye West och Busta Rhymes och kanske lite oväntat världssamvetet Bono från rockgruppen U2. Klockan symboliserar en världsvan livsstil, där varje kvadrant på urtavlan representerar en av världens metropoler – New York, LA, Tokyo och Paris – plus lokal tid i mitten. Den blev en marknadsföringstriumf, inte bara som en lyxprodukt utan som en del av bärarens identitet, och manifesterade på sätt och vis hip-hopens globala räckvidd.
Klockan har i dag fått lite av en kultstatus bland dagens yngre generation hip-hopartister exempelvis ASAP Ferg har setts med en variant av klockan, en gul Ghost Color 47mm (GH100.11.NS.PC.ANH4D) med LCD-display och en quartsverk tillverkat i Schweiz. Artisten ASAP Rocky är ofta sedd med någon variant av Five Time Zone-klockan. Han har minst tre klockor i sin samling. Den första är en originalmodell. En annan är ”iced-out” med diamanter över hela urtavlan. Den tredje har en ”Mother of Pearl”-tavla och ”factory-set” diamanter på infattningen.
Även om det kan råda delade meningar om kvaliteten på hip-hopmusiken en bra bit in på 2000-talet, finns det inget att anmärka på när det gäller artisternas val av klockor. Trenden de senaste åren har rört sig bort från att strössla ”aftermarket”-diamanter över klockorna till att behålla klockan i dess ursprungliga skick. Av den schweiziska klockindustrins stora tre – Patek Philippe, Audemars Piguet och Vacheron Constantin – är det främst de två förstnämnda urmakarnas klockor som syns på artister och refereras till i låttexter. Patek Philippe nämns flitigt i låtar, som exempelvis “Had to find other ways to invest / ‘Cause you rappers found every way to ruin Pateks” (Pusha T feat. Rick Ross, “Hard Piano”, 2018). Audemars Piguet är också framträdande, exempelvis i “Psycho” (2018) av Post Malone och Ty Dolla $ign: “Damn, my AP goin’ psycho, lil’ mama bad like Michael”.
Dock innehar Rolex (populärt kallad Rollie) kanske inte helt oväntat en särställning inom kulturen, med modeller som Day-Date, Sky-Dweller, Datejust och Yacht-Master II som favoriter bland artister. Rolex och hip-hop har en nästan symbiotisk relation som sträcker sig tillbaka till genrens födelse. Märket Rolex har blivit synonymt med framgång och status inom hip-hopkulturen, vilket ofta återspeglas i låttexter och musikvideor. Klockornas exklusiva status och deras koppling till lyx och prestation resonerar starkt med hip-hopartisters berättelser om framgång och personlig triumf.
Många är de anekdoter som florerar om artister som investerar sina första intjänade royalties i en Rolex.
Ayo & Teo – Rolex
Under åren har också flera märken också samarbetat med olika hip-hop-artister. Maurice de Mauriac har släppt en dykare i samarbete RUN DMC. Dykaren är vattentätt till 300 meter och är 45 mm bred, Casio G-shock har också haft samarbete med Wu-Tang Clan och Eminem i form av specialutgåvor.
Avslutningsvis står det klart att hip-hopkulturen har revolutionerat klockindustrin genom att förvandla exklusiva tidmätare till kulturella ikoner. Genrens inflytande har bidragit till att vissa klockmärken, som exempelvis Rolex, Patek Philippe och Audemars Piguet, har blivit statussymboler som signalerar framgång och prestige. Genom att ofta referera till specifika modeller i sina texter, har hip-hopartister skapat en efterfrågan som sträcker sig bortom traditionell klockklientel, vilket tvingar fram ny innovation och marknadsföringstaktik. Hip-hopens framtoning har också gjort att klocktillverkare anammat en mer vågad estetik, med djärva design och lyxiga specialutgåvor som speglar genrens dynamiska estetik.