Guide: De olika typerna av guld i klockbranschen

Text: Britta Rossander


Inom klockbranschen har det på senare år gått prestige i att använda en egen ton av 18 karats guld för sina boetter. Att ha eget gjuteri har härmed blivit en viktig del i produktionslinjen.

Guld har alltid varit en av de mest uppskattade metallerna i föremål från kulturer över hela världen. Den omättliga aptiten på guld var i vissa delar av världen så stor att den ledde till att hela civilisationer gick under. Inkafolket trodde att guld var ”solens tårar” och hur det gick för dem vet vi.


För tio till femton år sedan stormade roséguldet in i de vanliga klockkollektionerna, en ton som tidigare var reserverad för extrema samlarur med magiska komplikationer. Efter några år blev det rosa guldet den mest trendiga guldtonen och ”alla” ville använda den. Det vanligaste receptet var 75% guld (18K), 8-9% silver och 16-17% koppar. Idag ”kokar” man gärna egna toner och helst på eget i eget gjuteri för att få den ton man vill ha. 

Chopard har valt en annan väg när det gäller det guld de arbetar med – de har inget eget legeringsrecept de har däremot en omtanke om jorden och de som arbetar med guldet och använder därför bara etiskt guld som är spårbart ända ner till de som hittat det i de små gruvorna där det guld de köper kommer från. Chopards önskan med sitt etiska guld är att den metod de arbetar med ska smitta av sig på övriga varumärken vilket är en berömvärd tanke. Eftersom de är så noga med var guldet kommer från har de självklart eget gjuteri där det gula, vita och rosétonade guld de använder smälts och gjuts.

För ett par veckor sedan lanserade Audemars Piguet sin första egna ton av guld inspirerad av den beige tonen på den finaste sandstranden. Eftersom det inte verkar finnas någon hejd på hur många toner av guld vi har att välja på har jag kollat lite på vad de mest namnkunniga varumärkena har för guld i sina boetter som de kallar sitt eget. Vi återkommer till dem lite senare först lite historik om guldets betydelse genom tiderna. 

Metallen älskas för sin unika ljusstyrka och sällsynthet, den är fortfarande en stabil grund för vår rikedom och våra ekonomier. Dess formbarhet och briljanta färg har intresserat och fängslat konstnärer i årtusenden. Man trodde att det hade magiska egenskaper och det användes ofta som talismaner för de levande, eller begravdes med de döda för livet efter detta.

Från den grekiska myten om det gyllene skinnet – som hjälten Jason skulle hämta och Kung Pelias i staden Iolchos skulle avstå sin tron till Jason om han lyckades – till legenden om El Dorado (den gyllene staden), en utopi placerad någonstans i Sydamerika fylld av rikedomar och guld. Myten spreds av de spanska conquistadorerna på 1500-talet. Det är bland annat detta som cementerat idén om guld som en kraftfull symbol för auktoritet, helig makt och välstånd.

I det gamla Egypten kallades guld ”gudarnas kött” och användes för föremål och ceremoniella ritualer. Det var en symbol för odödlighet användes för att dekorera faraonernas gravar. Frasen ”rik som Krösus” kommer från Krösus (Croesus), kung av Lydia (nu i västra Turkiet) som regerade omkring 560–546 f.Kr. Under hans tid började guldmynt dyka upp som en form av standardiserad valuta. 

På många sätt har guld format vår värld, symboliken med guld har kommunicerats över århundraden och kulturer. Dess inflytelserika närvaro och psykologi har varit så stor att färgen överskridit den visuella kulturen och kommit in i vårt språk som ’gyllene dagar’, ’så gott som guld’ mm. Och våra dagar talismaner – de dyrbara klockorna – kanske också kan skänka lycka och osårbarhet till sina ägare.

IWC

Armor Gold® är en ny variant av 5N guld och har inte med färgen att göra. Det framställs genom en process då legeringens mikrostruktur omvandlas med resultatet att materialet är betydligt hårdare och mer slitstarkt än konventionellt 5N guld. 18 karat Armor Gold® lanserades för första gången i Big Pilots-klockan Constant Force Tourbillon Edition ”Le Petit Prince” (ref. 590303). 

Audemars Piguet 

I sin senaste satsning introducerar varumärket en ny 18k guldlegering märkt ”Sandgold” – en blandning av massivt guld med koppar och palladium som vi kan se i modellen Royal Oak Selfwinding Flying Tourbillon Openworked. Det är en unik färg som pendlar mellan nyanserna av vitt och roséguld beroende på ljus och vinkel man ser det i. Blekheten kommer av att man använder mer palladium är traditionellt vilket också är bra för färgbeständigheten.

Rolex

Den patenterade 18 karats legeringen för roséguld döpt till Everose® introducerades 2005 i och med Rose Gold Cosmograph Daytona. Blandning kombinerar rent guld, koppar och en liten mängd platina för att legeringen aldrig ska förlora sin varma röda färg. Platinan ”låser” kopparns naturliga rosa nyans, vilket gör att metallen behåller sin ursprungliga färg även efter långvarig exponering som annars skulle försvaga den varma, rosa tonen.

Omega

Varumärket som verkligen gjort en grej av ha egna legeringar.

Sedna Gold™, döpt efter inuiternas namn för gudinnan som kallas havets moder, en egen legering som lanserades 2012 och som står emot blekning av färg och lyster över tid tack vare lite palladium i blandningen. 

Canopus Gold™

En vitguldslegering lanserad 2015 med platina, rhodium och palladium i blandningen vilket gör den till idealisk för diamantbesatta boetter på grund av sin höga briljans och vithet.

Moonshine Gold™

Lanserades 2019 inspirerad av en lysande måne på en svarblå himmel med en klart blekare nyans än traditionellt 18K gult guld och en hög motståndskraft mot blekning. Receptet är inte officiellt.  

A. Lange & Söhne

Honeygold® ett patenterat ”honungsguld”, reserverat för några få, exklusiva modeller som till exempel modellen Zeitwerk Minute Repeter. Deras Honeygold är hårdare än andra guldlegeringar och registrerat under varumärket. Materialet färg ligger mellan rosa och vitt guld, receptet på den i mitt tycke vackra legeringen, är hemligt.

Chanel

Roséguldet i tonen Beige är utvecklat för att få en mer feminin ton än det som finns på traditionella gula guldet och mer subtilt än det vanligt roséguld. Beige är en grundfärg för Chanel och Coco lär ha sagt ”Jag går tillbaka till beige eftersom det är naturligt.” Hon älskade sandsandens beige färg.

Hublot

King gold, från varumärket som gillar att vara ”först, annorlunda och unik”. Här ingår en hög andel koppar och tillsatt platina för att stabilisera färgen under lång tid och för att neutralisera oxidationen. 

Magic gold också från Hublot är det första repfria 18K guldet i världen, helt producerat och tillverkat av Hublot och lanserat 2011. Det är en blandning av keramik och 75% rent guld.

Man kan få fram många olika färger på guld med rätt blandning. Här kommer några legeringar som vi nog aldrig kommer att få se på klockboetter är:

Grönt guld en legering med mycket silver och i sällsynta fall kadmium. 

Lila guld som består av 80% guld och 20% aluminium

Ljusgrönt guld sombestår av 75% guld, 23% koppar och 2% tungmetallen kadmium.

En liten parentes:

Många tror att Patek Philippes urtavla förEllipse d’Or blue dial är en blå legering men det är en galvanisk ytbehandling.