Av: Aleksandar Mladenovic
Sedan 2005 så har Artisans de Genève erbjudit unika klockor skapade efter kundernas specifika krav och behov. När man berör ämnet modifierade klockor så rynkar många purister ögonbrynen. Många ser en svart PVD-behandlad Rolex Submariner framför sig. Artisans de Genève å andra sidan lägger ner lite extra krut på sina klockor. Här pratar vi inte bara enkla modifieringar, vi pratar riktig urmakarkonst. Eqotime tar här en närmare titt på företaget och deras kreationer!
Ledordet hos urmakarna i workshopen belägen i Genève är kort och gott passion. Passion för urmakarkonsten och att hela tiden uppfylla deras kunders önskemål och visioner. Alla projekt utförs på begäran från kunder och ledtiden för en personifierad klocka är vanligtvis mellan 6-8 veckor.
Utifrån kundens idé så presenterar Artisans de Genève ett par olika förslag på designen. Därefter går man in i en prototyp-fas där man bearbetar de olika beståndsdelarna i klockan. När prototypen är godkänd så kommer slutfasen där varje moment bevakas av urmakarna och klockan går igenom en kvalitetskontroll för att säkra en perfekt slutprodukt.
Hyllningar till ikoner
Som kund har man valmöjligheten att utgå från en befintlig skapelse och förfina denna utifrån sin egen smak eller så kan man börja helt från scratch. Något som tilltalat en hel del kända och klockintresserade kunder. Eller vad sägs om legendarer som John McEnroe, Lenny Kravitz, Spike Lee och Juan Pablo Montoya?
Genom åren så har man skapat både hyllningar till historiska modeller som t.ex. “Albino” Daytonan, en mytomspunnen referens som enbart ska ha tillverkats i 5 exemplar. Eller varför inte en modern version av Rolex Milgauss 1019? Bland de riktigt genomarbetade modellerna finns “Tribute to 6240 Tropical”. En hommage där man återskapat de eftertraktade “tropiska” kronografregisterna på en Daytona genom att skicka tavlorna till Bahamas för att åldras och patineras på samma sätt som de 40 år gamla originalen.
La Montoya – Om en F1-legendar själv får välja
Formel 1-legendaren Juan Pablo Montoya behöver ingen närmare introduktion. Efter 3 vinster i tävlingen “24 Hours of Daytona” på den ikoniska banan Daytona International Speedway så blev kronografen från Rolex en av hans absoluta favoriter. Ja, Rolex Daytona är uppkallad efter denna bana.
Efter två år av utveckling så föddes “La Montoya”. I grunden finner vi en Rolex Daytona med referensnummer 116520 som försetts med en skeletterad urtavla, glasring i “forged carbon”, en boett med borstade och sandblästrade bandhorn och kronografregister med en subtil nickning åt Juan Pablos ursprung, Colombia.
Utöver det estetiska på framsidan av klockan så har urverket genomgått en rad olika modifikationer. I grunden så har vi alltså Rolexs kaliber 4130. Man har plockat isär urverket och omarbetat beståndsdelarna genom olika finisheringstekniker som “bevelling” och “angling”. Denna process har tagit hundratals timmar och det är väl här skillnaden mellan Artisans de Genève och andra företag som modifierar klockor blir ganska klar.
Rotorn har även den blivit utbytt mot en i 22 karats grått guld. Naturligtvis så har man valt att byta ut baklocket till ett transparent sådant i safirglas för att stolt visa upp slutresultatet.
La Blausee – Från automatisk till manuell
Likt La Montoya är La Blausee en skeletterad version av Daytonan. Här har man dock tagit det ett steg längre när det kommer till urverket och man har gjort om det automatiska urverket till ett manuellt sådant. Kunden som beställde modifieringen ville hedra de tidiga Daytonorna som drevs av manuella urverk, oftast det legendariska kronografverket Valjoux 72.
Detta projekt var också ett tidskrävande sådant och en utmaning för Artisanerna. Efter ca 2 år av utveckling så hade man lyckats och den nya klockan hade en gångreserv på 72h
Utöver den skeletterade tavlan så har man skapat ett keramiskt vridringsinlägg och finisherat urverket för hand
La Blausee i roséguld
Pirlo – skeletterad Submariner med inslag av forged carbon
Andrea Pirlos skeletterade Submariner är en av mina personliga favoriter. Här har man tagit den (i mina ögon) relativt tråkiga och intetsägande moderna referensen 114060 och skapat något som verkligen fångar min uppmärksamhet.
En skeletterad urtavla med index och visare i roséguld, grym finish på urverkets komponenter och ett vridringsinlägg i “forged carbon”. Mumma.
Som pricken över I:et och en sista personliga touch så är rotorn i guld graverad med “Il Maestro 1995-2017″
Fram och baksida av Pirlos klocka
6240 Tropical – From Bahamas with love
Tribute to 6240 Tropical visar även den hur mycket omsorg och eftertanke Artisans de Genève lägger ner på sina skapelser.
Denna är en flört till en referens som bland samlare ofta utvecklar en sk. “tropical”-effekt. Enkelt förklarat så har de svarta kronografregistrena ändrat färg genom åren från svart till brun. En defekt som ofta betingar stora premium bland samlare.
Vad man behöver ha i åtanke är att denna process är något som ofta tar väldigt lång tid, så vad man behövde göra i detta fallet var att hitta en lösning för att påskynda denna process men ändå nå bra och jämnt resultat.
Vad man gör för att uppnå denna tropical-effekt är således att skicka tavlorna till Bahamas för att åldras. Som kund har man två alternativ. Antingen så väljer man att låta tavlan utsättas för väder och vind under 5 veckor om man vill ha en mörkare ton eller 7 veckor för ett ljusare slutresultat.
Utöver tavlan så har man bytt ut glasringen från stål till en med ett bakelitinlägg, något som var vanligt förekommande på tidiga Rolexmodeller t.ex. Daytona och GMT-Master men vilka är väldigt sköra och dessa betingar således också ett högt premium i samlarkretsar idag om de är intakta.
Man har också bytt ut safirglaset till ett plexiglas och polerat klockans index på ett lite mer vintageinspirerat sätt.
Urverket är även här modifierat men inte till samma grad som på de andra modellerna vi berört tidigare i artikeln. Men givetvis återfinns Artisanernas signatur där i form av en 22 karats guldrotor.
Tribute to 6240 Tropical
Sammanfattning
Modifierade och personifierade klockor är en vattendelare. Puritaner skyr det som pesten medan andra ser en tjusning med det. Och så kommer det alltid att vara.
Jag tycker dock att det är viktigt att skilja på de olika aktörerna i nischen. De projekt Artisans de Genève gör är verkligen toppklass, både ur ett urmakarperspektiv och innovations och designmässigt. De är högt aktade även bland sina konkurrenter i nischen, vilket säger mycket om hur starkt deras varumärke är.
Jag rekommenderar starkt att om ni är intresserade av deras projekt att spana in deras YouTube kanal där man får en bättre inblick i personerna bakom klockorna och de olika momenten klockorna går igenom.